x تبلیغات
Tooshe

ويژگي برنج پرديس ايراني

 برنج مجلسی معطر سورت شده

برای تهیه غذاهای ایرانی اصلی ترین ماده مورد نیاز برنج می باشد. خصوصا خورشت های ایرانی همانند قورمه سبزی را باید همراه با برنج ایرانی سرو کرد. برنج سورت شده پردیس دارای کیفیت پخت عالی و عطری بی‌نظیر می باشد  که در وزن ۱۰ کیلوگرم به بازارعرضه شده است.

 

برنج منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی مانند نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن و ریبوفلاوین به حساب می‌آید. فیبر موجود در برنج به عنوان یک اسفنج عمل کرده و به راحتی و به آسانی وارد روده‌ها می شود. موادی که دارای فیبر هستند قند و چربی را کمتر اما سریعتر جذب بدن می‌کنند؛ لذا  قند و چربی در خون کاهش خواهند یافت.

 

برنج یکی از مهم ترین مواد موجود در هر سفره‌ی یک ایرانی است پس باید در انتخاب نوع مناسب آن اهمیت زیادی به خرج داد. برنج پردیس علاوه بر طعم خوبش، خواص زیادی را نیز دارا می باشد و نباید از وعده های غذایی حذف شود.

 

شرایط نگهداری برنج:

 

بهترین شرایط برای رشد و تکثیر تخم های آفت برنج، گرما و رطوبت است؛ پس باید این محصول را در محلی خشک و خنک نگهداری کرد. روش های مختلف دیگری از جمله اضافه کردن نمک نیز برای کاهش آفات برنج بسیار موثر می باشد.

 

برنج مرغوب باید خشک باشد؛ به طوری که زیر دندان شما له نشود بلکه بشکند. وقتی آن را کف دست می‌ریزید و بو می‌کنید، بوی مطبوعی داشته باشد و دانه‌های آن شکسته نباشند. برنج پردیس از این ویژگی ها برخوردار است.

چگونه زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم؟

 

زعفران اسم تجاری کلاله‌های گلی با نام علمی .Crocus sativus L است. کلاله در واقع قسمتی از مادگی است که در قسمت میانی گل وجود دارد. زعفران یا همان طلای سرخ یک ماده خوراکی گران‌قیمت است و پرورش آن در بخش کشاورزی، تجارتی با ارزش محسوب می‌شود. یکی از مشکلات در مورد تجارت و خرید و فروش زعفران، تشخیص اصل بودن آن است. مسلماً با فروش زعفران تقلبی پول زیادی به دست افراد متقلب می‌آید. شاید برای بسیاری از خریداران دشوار باشد که بتوانند زعفران اصلی را از زعفران تقلبی تشخیص دهند. هیچ‌کس دوست ندارد بعد از پرداخت هزینه زیاد بابت خرید زعفران، متوجه شود که سرش کلاه رفته است و آنچه که خریده، زعفران تقلبی بوده است. با شناخت روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌توانید جلوی سودجویی فروشندگان متقلب را بگیرید.

 

فروشنده زعفران هاتی کارا

زعفران هاتی کارا با کیفیت باورنکردنی، طعم بی نظیر و رنگ خاصی به غذاها بخشیده است. فروشنده زعفران هاتی کارا این محصول را به فروش خوبی رسانده است.

زعفران هاتی کارا در بسته بندیهای چند گرمی شامل زعفران است و نشاسته و کمی نمک به آن اضافه شده است .

زعفران هاتی کارا دارای طعم بی نظیر زعفران در اکثر چاشنی های غذایی مورد استفاده بوده است.

زعفران هاتی کارا دارای ویژگی های بی نظیری مانند:

 

فاقد هرگونه مواد افزودنی و شیمیایی است.

از زعفران طبیعی و خالص تهیه و تولید شده است.

بهداشت مواد غذایی در آن رعایت شده است .

در بسته بندی های خاص و منحصر به فرد آماده استفاده است.

زعفران محصولاتی اماده شده هستند که شما در سرعت بخشیدن برای درست کردن یک غذای لذیذ یاری میکنند.

این پودرها توسط فروشنده زعفران هاتی کارا در فروشگاه ها و هایپر مارکت ها فروش فوق العاده خوبی داشته است.

ویژگی های یک فروشنده پودر عفران هاتی کارا چه میتواند باشد؟

فروشنده پودر زعفران هاتی کارا باید کاملا مسلط به ویژگی های محصول نامبرده باشد.

ویژگی هایی همچون موارد قابل استفاده و کاربردی از پودر زعفران هاتی کارا، خاصیت های درمانی و دارویی، اطلاع از قیمت ها و از همه مهم تر داشتن برخورد و روحیه محترمانه با مشتری و داشتن صبر و شکیبایی در پاسخ دادن به سوالات مشتری.

محصول وقتی به فروش عالی میرسد که فروشنده آنرا به خئبی به مشتری عرضه کند و از هر نظر اورا برای خرید پودر زعفران سر شوق آورد.

 

 

موادغذایی سالم برای بانوان باردار

 موادغذایی سالم برای بانوان باردار

در دوران بارداری، کالری و موادمغذی بیشتری برای مادران و جنین در حال رشد مورد نیاز است. بنابراین برای پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برنامه ریزی کنید. همچنین از مصرف موادغذایی سرشار از قند و چربی اجتناب شود، زیرا این موادغذایی فاقد ارزش غذایی بوده و در افزایش وزن موثر است. همچنین اجتناب از مصرف این موادغذایی می تواند در کمک به کاهش سوزش معده و سوء هاضمه در دوران بارداری مفید باشد.

 

آهن

در دوران بارداری میزان آهن بیشتری برای تولید سلول های قرمز خون برای مادر و جنین مورد نیاز است. بانوان باردار روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارند. براساس اداره مکمل های غذایی ایالات متحده، گوشت گاو، مرغ و ماهی از منابع سرشار از آهن به حساب می آیند، همچنین آهن موجود در این موادغذایی به راحتی قابل جذب خواهد بود. این موادغذایی همچنین منبع خوبی از پروتئین بوده که برای رشد و نمو جنین لازم است. در دوران بارداری از مصرف کوسه، اره ماهی و ماهی خال ماهی به دلیل میزان بالای جیوه اجتناب کنید، زیرا باعث آسیب رسانی به جنین خواهد شد. همچنین سبزیجات سبز و مغزهای آجیل از منابع خوب آهن به حساب می آیند.

 

اسیدفولیک

بانوان باردار به اسیدفولیک بیشتری برای جلوگیری از پیشرفت نقایص لوله عصبی از جمله اسپینا بیفیدا در کودک نیاز دارند. میزان توصیه شده روزانه اسیدفولیک در دوران بارداری ۶۰۰ میکروگرم است. غلات صبحانه، اسفناج، نخود، مارچوبه، لوبیای شمالی بزرگ، برنج سفید و بروکلی از منابع خوب اسیدفولیک به حساب می آیند. برای نمونه، نصف فنجان اسفناج منجمد حاوی ۱۰۰ میکروگرم اسیدفولیک بوده، همچنین همین میزان از برنج سفید دارای ۶۵ میکروگرم اسیدفولیک است. از دیگر منابع این ویتامین می توان به موز، پاپایا، نان، برگ چغندر و بادام زمینی اشاره کرد.

 

کلسیم

در دوران بارداری، مادر و جنین برای کمک به استحکام دندان ها و استخوان ها به کلسیم غذایی نیاز دارند. نیاز توصیه شده کلسیم در دوران بارداری ۱۰۰۰ میلی گرم است. از بهترین منابع کلسیم می توان به موادغذایی لبنی از جمله ماست، شیر و پنیر اشاره کرد. فرآورده های کم چربی یا بدون چربی را انتخاب کنید. همچنین برای جلوگیری از مسمویت غذایی و آسیب به جنین از محصولات پاستوریزه استفاده شود.

کشمش پلویی

 کشمش پلو مجلسی را می‌توان به صورت ساده درست کرد و در کنار آن مرغ سرخ شده قرار داد یا گوشت مرغ را پس از آبپز کردن، به صورت ریش ریش درآورد و همراه با مخلوط کشمش، لابه لای برنج آبکش گذاشت. این غذا مناسب ذائقه افراد علاقه‌مند به غذاهای شیرین است.

پلوی مخلوط در انواع مختلفی همچون مانی پلو، مرصع پلو، شیرین پلو و ... وجود دارد و هر یک به منطقه‌ای از کشور ایران منسوب هستند. کشمش پلو نیز یکی از انواع پلو مخلوط است که از ترکیب برنج آبکش با کشمش درست می‌شود، گاهی نیز به آن مرغ و گوشت می‌افزایند تا میزان کالری آن افزایش یابد. کشمش پلو ساده و بدون گوشت غذایی گیاهی محسوب شده که به راحتی درست می‌شود.

کشمش یکی از تنقلاتی است که همراه با برنج، انواع سالاد و پودینگ به عنوان یک وعده غذایی کامل یا میان وعده سرو می‌شود. این ماده غذایی به تنهایی یا در ترکیب با انواع آجیل و از جمله نخودچی، میان وعده‌ای سالم است. ترکیب کشمش با انواع شیرینی و کیک، باعث حفظ رطوبت محصول نهایی شده و طعم و مزه آن را بهبود می‌بخشد.

 

مواد لازم

برنج ۳ پیمانه

کشمش ۲ پیمانه

کره ۴ قاشق غذاخوری

زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری

هل ۱/۲ قاشق چایخوری

دارچین ۲ قاشق چایخوری

پودر زنجبیل ۲ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

دستور تهیه:

 

برنج را حدود ۳-۲ ساعت با مقداری آب و نمک خیس کنید.

کشمش را پاک کرده و ۱۰ دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس آن را در صافی بریزید تا آب آن خارج شود. برای این منظور می‌توانید از دو نوع کشمش زرد و قهوه‌ای یا فقط از یک نوع کشمش استفاده کنید.

کره را در تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود.

کشمش‌ها را در تابه ریخته و به مدت ۳ دقیقه تفت دهید تا کمی پف کنند، ولی مراقب باشید کشمش‌ها نسوزند.

نمک و ادویه‌ها را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا بوی ادویه‌ها بلند شود. اگر مخلوط خیلی خشک بود مقداری کره یا روغن به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کشمش پلو مجلسی

 

یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. آب برنج را دور بریزید و برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید.

نمک آب برنج را بچشید و اگر لازم بود مقداری نمک به آن اضافه کنید.

حدود ۱۵-۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج روی حرارت زیاد بجوشد و نرم شود.

با دست چند دانه برنج را تست کنید اگر اطراف آن‌ها نرم شده بود و وسط آن‌ها هنوز کمی سفت بود، برنج را آبکش کنید.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید. چند کفگیر برنج آبکش در قابلمه ریخته، سپس چند قاشق از مخلوط کشمش روی آن بریزید. همه برنج و مخلوط کشمش را به همین ترتیب به صورت لایه به لایه به قابلمه اضافه کنید.

در انتها کمی برنج آبکش در تابه حاوی مخلوط کشمش بریزید و با قاشق هم بزیند تا باقیمانده ادویه‌ی موجود در تابه با برنج مخلوط شود سپس آن را در آخرین لایه به قابلمه اضافه کنید.

اطراف برنج را جمع کنید تا به شکل هرمی درآید، با ته کفگیر چند سوراخ در برنج ایجاد کنید.

درب قابلمه را بسته و حرارت را متوسط کنید. پس از ۱۰ دقیقه که در قابلمه بخار ایجاد شد، روی درب قابلمه دمی قرار دهید و حرارت را ملایم کنید.

حدود ۴۵-۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم کشیده و آماده سرو شود

عسل گون آبگینه

 

جهت تولید عسل گون آبگینه از روش های کنترل طبیعی برای مبارزه با آفات، بیماری های و قارچ ها استفاده می گردد، از تغذیه مصنوعی زنبور، استفاده از شکر، شیرین‌کننده‌ها و سایر مواد غیر طبیعی در فرآیند تولید جلوگیری می‌شود. همچنین جهت استحصال عسل از “شان” و سایر مراحل به آن حرارت داده نمی شود.

 

لذا کندوهای زنبور عسل در مراتع طبیعی دور از شهر، مزارع ارگانیک و در مناطق بکر  مستقر شده اند.

 

روش های کنترلی در عسل طبیعی: مشکل عمده و آفت زنبورهای عسل ، کنه ی “واروا” می باشد. در گذشته برای پیشگیری از حمله ی این کنه، از نوارهای سمی شیمیایی استفاده می شده، ولی اخیرا کنه ها به این نوارها مقاوم شده اند و زنبورداران به روش جدیدی که در اروپا و استرالیا مرسوم است یعنی استفاده از اسید فرمیک (روش طبیعی) روی آورده اند.

 

 مشکل دیگر زنبورها، حمله ی تک سلولی” نئوزما ” می باشد، اخیرا دریافته اند که استفاده از سرکه ی سیب به راحتی این تک سلولی را کنترل می نماید.

 

✅ معمولاً زنبورهای عسل، شهد را از چندین گیاه جمع آوری می نمایند، ولی در بعضی مناطق ممکن است یک گیاه به صورت غالب در منطقه وجود داشته باشد که مورد استفاده زنبور عسل واقع شده، در این صورت می توان شهد جمع آوری شده گل‌های این گیاه توسط زنبوران و عسل طبیعی بدست آمده را به نام گیاه فوق (مثلا عسل گون، کنار، اکالیپتوس و…) نامید.

تاثیر متناقض برنج روی کاهش وزن

 

برنج و چاقی

 

برنج سفید یک غلات تصفیه شده محسوب می‌شود چراکه سبوس و جنین (ریشه) طبیعی خود را از دست داده است. در حالی که مطالعات زیادی غلات تصفیه شده را باعث چاقی و اضافه وزن می‌دانند، تحقیقات در مورد برنج سفید تا حدی متناقض است.

 

برای مثال برخی تحقیقات، رژیم غذایی سرشار از غلات تصفیه شده مانند برنج سفید را با اضافه وزن، چربی دور شکم و چاقی مرتبط دانسته‌اند. این در حالی است که تحقیقات دیگری انجام شد که نتوانستند هیج ارتباطی بین این دو پیدا کنند. علاوه‌بر این، رژیم‌های غذایی که رکن اصلی آن‌ها برنج سفید است نشان دادند به کاهش وزن کمک می‌کنند؛ خصوصا در کشورهایی که برنج قوت غالب آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

 

هرچند رژیم‌های غذایی که در آن‌ها غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای زیاد مصرف می‌شود، مشخصا کمک خوبی به کاهش وزن و ثابت نگه‌داشتن وزن ایده‌آل کرده‌اند. برنج قهوه‌ای به دلیل مواد غذایی و فیبر بیشتر و آنتی‌اکسیدان‌های مفید، یک گزینه مناسب برای کاهش وزن است.

فزایش احتمال سندروم متابولیک

مضرات برنج چیست

 

اختلال یا سندروم متابولیک نام گروهی از عوامل خطرناک است که خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. این عوامل خطرناک عبارتند از:

 

فشار خون بالا

قند خون بالا

تری‌گلیسرید بالا

چاقی دور شکم

پایین بودن میزان کلسترول خوب HDL

تحقیقات نشان داده افرادی که به طور مرتب میزان زیادی برنج سفید مصرف می‌کنند، خصوصا افراد بالغ آسیایی، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال‌های متابولیک هستند.

 

اما با این که مطالعات رابطه میان مصرف برنج سفید و دیابت را نشان داده، ارتباط بین برنج سفید و بیماری‌های قلبی هنوز کاملا شفاف نشده است.

 

لازم به ذکر است مصرف برنج قهوه‌ای خطر کمتری در ابتلا به بیماری‌های قلبی را داشته است. برای مثال بزرگسالانی که از غلات کامل در تغذیه خود بیشتر استفاده می‌کنند تا ۲۱ درصد کمتر از دیگران، در خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. برنج قهوه‌ای ترکیباتی به نام لیگنانز (Lignans) دارد که نشان داده شده به پایین آوردن فشار خون، کاهش چربی خون و کاهش تصلب شرائین کمک می‌کند.

 

 

ویژگی های عسل خوب

 عسل طبیعی

عسل طبیعی مایعی شیرین و نیمه جامد است که توسط زنبورعسل و از شهد گل ها تولید می‌شود.زنبورها، عسل را شهد گیاهان و گل‌ها از راه بالااوری ، فعالیت آنزیمی و تبخیر آب تولید می‌کنند.به این ترتیب که زنبور شهد را معده خود وارد میکند سپس در خانه های کندو بالا می آورد و چند بار این کار را انجام میدهد و هر بار فعالیت آنزیمی و تبخیر آب انجام میشود تا در نهایت عسل با غلظت دلخواه زنبور تولید شود. زنبورها عسل را در ساختارهایی از جنس موم به نام کندو ذخیره می‌کنند عسل از کلونی‌های زنبورهای وحشی یا از کندوهای زنبورهای اهلی جمع‌آوری می‌شود، که به این کار زنبورداری گفته می‌شود.

 

شیرینی عسل طبیعی از مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز می باشد و شیرینی نسبی آن در حد ساکارز است. میزان کالری عسل حدود ۳۲۵ کیلو کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم است. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد بنابراین برای هضم غذا مفید است.

 

عسل به علت اسیدیته خاص، مقدار بسیار اندک آب و وجود هیدروژن پراکسید فاسد نمی شود (به سختی فاسد می‌شود) و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است. قبل از کریستال سازی شربت نیشکر و تهیه شکر، عسل تنها ماده غذایی بود که جهت شیرین ‌کنندگی توسط بشر استفاده می‌شد. مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولینم، خطرناک است.

 

عسل با گذشت زمان خودبخود شکرک می‌زند که به آن رس بستن می گویند و این یک فرایند طبیعی است که هیچگونه تأثیری بر روی خواص شیمیایی یا کیفیت آن نمی‌گذارد. برای آب کردن این شکرک می‌توان از آب گرم استفاده کرد ولی باید توجه شود که اگر عسل با دمایی بیش از ۴۰ درجه سلسیوس گرم شود، مواد بیولوژیکی فعال آن از بین خواهد رفت.

 

به دلیل اهمیت بالای زنبورعسل در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه‌ها، سازمان جهانی غذا و کشاورزی یا فائو روز ۲۰ می هر سال را به عنوان «روز جهانی زنبور» نامگذاری کرده‌است.

خواص و مزایای هلو

 هلو یک میوه ی فوق العاده مفید برای سلامت و زیبایی پوست است و می تواند یک لاغر کننده باشد. روده ها و دستگاه گوارش هم با مصرف هلو به نوعی پاکسازی می شوند. باورها بر این است که هلو ابتدا در چین کشف شده است و همچنین بزرگترین تولید کننده هلو است و پس از آن، ایتالیا در رتبه دوم قرار دارد ؛ ظاهر این میوه شبیه به یک سیب کوچک است و به طور کلی بیضی شکل است و 7 تا 10 سانتیمتر قطر و 130 گرم وزن دارد.

خواص هلو

سطح بیرونی هلو پرز مانند است و گوشت داخلی آن تقریباً 87 درصد آب دارد. طعم آن ترش و شیرین است و عطر دلپذیری دارد. انواع مختلف هلو در سراسر جهان رشد می کند و دارای رنگ های مختلفی هستند و این میوه بین ماه اردیبهشت تا آبان در دسترس است.

هلو را می توان به روش های مختلف مصرف کرد اما باید قبل از خوردن، آن را پوست بکنید.می توانید آن را به سالاد، دسر، مربا و ژله ها اضافه کنید ؛ کمپوت هلو نیز در تمام طول سال در دسترس و موجود است.

 

ارزش غذایی هلو:

  • کالری:

هلو کالری بسیار پایینی دارد، 6 عدد هلوی بزرگ تنها 70 کالری دارد.

  • کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها:

اکثر کالری های موجود درهلو توسط 17 گرم کربوهیدرات در یک هلو بزرگ شامل می شود. همچنین حاوی 1/5 گرم پروتئین و 0/4 گرم چربی ناچیز است.

  • سم زدایی بدن با هلو :

مقدار بالای پتاسیم و فیبر هلو، خطر زخم معده، التهاب و بیماری های مرتبط با بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.همچنین در درمان مشکلات گوارشی مانند گاستریت و کولیت مفید است.دمنوش هلو نیز به عنوان یک درمان طبیعی برای سم زدایی کلیه مصرف می شود.

  • هلو برای سلامت قلبی و عروقی:

هلو با داشتن آهن و ویتامین K به حفظ سلامت قلب کمک می کند.ویتامین K مانع از لخته شدن خون می شود، بنابراین در برابر چندین بیماری قلبی محافظت می شود. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است.هلو خون شما را سالم نگه می دارد و از کم خونی ناشی از کمبود آهن جلوگیری می کند.لیکوپن و لوتئین موجود در هلو نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.همچنین حاوی پتاسیم و الکترولیت است که فشار خون را تنظیم می کند.ضربان قلب را کنترل میکند و بدن را در برابر سکته مقاوم می کند.

غذاهای نیمه آماده

 غذای نیمه آماده که با نامهای دیگری مانند غذای آماده پخت، غذای یخ زده، غذای منجمد و غذای مایکروفری هم شناخته می‌شود یکوعده غذایی بسته‌بندی شده منجمد یا سرد است که معمولاً به اندازه مناسب برای یک نفر تهیه می‌شود. غذای نیمه آماده نیمه پخته است و نیاز به آماده سازی و طبخ اندک یا گرم کردن تنها دارد. در ایالات متحده غذای نیمه آماده معمولاً شامل یک برش از گوشت (معمولا گوشت گاو یا مرغ)، سبزیحات مانند نخود فرنگی، هویج، ذرت یا سیب زمینی و گاهی اوقات یک دسر است. پیش غذا نیز می‌تواند ماکارونی یا یک نوع رایج از ماهی مانند روغن ماهی اطلیسی باشد. برنج یک قسمت رایج از ظرفهای غذای آماده است. در اروپا تنوع غذاهای نیمه پخته بیشتر از آمریکاست.

 

در آمریکا به غذای آماده TV Dinner می‌گویند که از نام یک محصول غذایی با برند TV Brand Frozen Dinner گرفته شده‌است. در ایالات متحده برای تمام غذاهای نیمه آماده یا منجمد که از سوپر مارکت خریده شده و در خانه گرم می‌شوند، اصطلاحTV Dinner به کار می‌رود.

 

غذاهای نیمه آماده در ابتدا در ظروف آلومینیومی مرسوم شدند اما امروزه ظروف پلاستیکی قابل استفاده در مایکروویو رایج تر هستند.اگر اهل خرید غذای آماده و نیمه‌آماده باشید و سری به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بزنید، معمولاً ۳ نوع غذای آماده یا نیمه‌آماده پیش روی شما خواهد بود. گروه اول شامل کنسروها، گروه دوم شامل غذاهای سردی مانند الویه یا انواع ناگت‌ها و برگرها و گروه سوم هم شامل برنج و خورش‌های حاضری می‌شود. در این مطلب دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، درباره‌ی تفاوت این ۳ گروه از مواد غذایی حاضری با یکدیگر توضیحاتی داده‌اند؛ با ما همراه باشید

انواع غذاهای پروتئینی کنسرو شده مانند کله‌پاچه، مایه ماکارونی و … کاملا استریل هستند و اگر خارج از یخچال هم نگهداری شوند، فاسد نمی‌شوند.

قد و بالای برنج مهم‌تر است یا عطر و طعم؟

 قد و بالا مهم‌تر است یا عطر و طعم؟

برنج هندی را به خاطر قیمت پایین و قد کشیدنش می‌خرند. ولی برای ارزان‌تر تمام شدن می‌شود از نیم‌دانه و سرلاشه ایرانی برای مصرف روزانه استفاده کرد که طعم و ارزش غذایی خوبی دارند. منظورم این نیست که برای مهمان‌هایتان برنج هندی بپزید! برای آن‌ها برنج ایرانی  بخرید تا خوب قد بکشد و ری خوبی داشته باشد و  اگر عطر و بویش کم بود با هنر آشپزی به غذایتان بوی و طعم خاص دهید.

 

کبابی‌ها غالباً از برنج صدری استفاده می‌کنند که خوش قد و بالا می‌شود اما عطر و بوی زیادی ندارد ولی با بوی کباب و روغن حیوانی و … چلوکباب، رنگ و بو و مزه‌ای پیدا می‌کند که خیلی به برنجش ربط ندارد. برای تشخیص میزان عطر و بوی برنج، مقداری از آن را میان دو کف دست قرار دهید و در آن بدمید. از مقدار بوی عطری که به مشامتان می‌رسد می‌توانید آن را تشخیص دهید.

 

برنج تازه و کهنه متفاوت است

ظاهر برنج حتی قبل از پخت هم مهم است. اگر برنجی می‌خواهید که خوب ری کند، باید تازه نباشد. برنج تازه، رطوبت دارد و هنگام پخت ری نمی‌کند و حجیم نمی‌شود. اگر برنج تازه خریده‌اید بگذارید کهنه‌تر شود و اگر عطر و طعم خاص برنج تازه را دوست دارید مصرف آن اشکالی ندارد. تشخیص برنج قدیمی و تازه، راحت است. برنج قدیمی، سخت و سفت است و می‌توانید با اجازه فروشنده چند دانه از آن را زیر داندان بشکنید تا سفتی و سختی آن را بفهمید. نشانه دیگر برنج کهنه این است که تیره‌تر از تازه آن است و هرچه تیره‌تر باشد کهنه‌تر است.

 

کشت اول مقوی‌تر است یا کشت دوم؟

اگر معیارتان بوی و عطر است، برنج کشت دوم بخرید که عطر بیشتری نسبت به کشت اول دارد. کشت اول برنج در فروردین و برداشت آن در مرداد است. پس از کشت اول برخی از کشاورزان زمین را برای نشاء دوم و کشت بعدی آماده می‌کنند. کشت دوم در آبان و فصل پاییز انجام می‌شود.

 

کشت دوم بیشتر از کشت اول طول می‌کشد و به اعتقاد بعضی به همین دلیل و نیز استفاده از باران پاییزی و آفتاب آن، برنج کشت دوم از سلامت و عطر و طعم بیشتری برخوردار است. البته این کشت کم است و قیمت برنجش هم بیشتر از کشت اول است.

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد