ارزش غذایی گل کلم

متخصصان تغذیه معمولا استفاده از میوه ها و سبزیجات را توصیه می کنند. سبزیجاتی از جمله چغندر، کلم کیل، گوجه فرنگی و هویج فلاونوئیدهایی برای مقابله با بیماری ها دارند. هر چند بیشتر محصولات غنی از موادمغذی می باشند. برای مثال گل کلم عضوی از خانواده ی کلمیان است. موادمغذی موجود در گل کلم در کمک به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان موثر است.

 

تقویت سیستم ایمنی

تمام میوه ها و سبزیجات موادمغذی لازم را برای تقویت سیستم ایمنی برای بدن فراهم می کنند، به طوریکه گل کلم نیز از این امر مستثنی نیست. گل کلم منبعی عالی از فولات و ویتامین C به حساب می آید. ۳ گلچه خام گل کلم ۶۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را برای بدن فراهم می کند، به طوریکه این میزان از ویتامین C بیشتر از برخی مرکبات است. همین میزان از گل کلم حاوی ۹ درصد از ارزش روزانه به فولات می باشد. همچنین سیستم ایمنی قوی باعث جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی های رایج تا بیماری های قلبی می شود. مصرف موادغذایی غنی از مواد آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C، بتاکاروتن و سلنیوم در رژیم غذایی توصیه می شود.

 

ضد سرطان

کلم پیچ سرشار از موادمغذی است. در حقیقت گل کلم منبعی از دو ماده مغذی گیاهی (موادمغذی شیمیایی موجود در گیاهان) سولفورافان و ایندول-۳-کاربینول (I3C) است. این موادمغذی موجود در سبزیجات گل کلم به پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز کمک می کنند. آنها از فعال شدن عوامل سرطان زا در بدن جلوگیری کرده و باعث افزایش تولید آنزیم هایی برای پاکسازی بدن از سموم و مواد سرطان زا قبل از آسیب رسانی به سلول ها از سیستم بدن می شوند. همچنین I3C یک عامل ضد سرطان قوی بوده که سطوح هورمون هایی که ممکن است باعث ایجاد تغییرات سلولی از جمله رشد تومور در سلول های سینه و پروستات شود را کاهش می دهد.