ارزش غذایی لبنیات

شیر حاوی ویتامین ها و موادمعدنی ضروری برای حفظ سلامتی است. براساس وزارت کشاورزی امریکا، افرادی که از شیر و فرآورده های لبنی استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر از دست دادن تراکم استخوانی در طول زندگی خود قرار می گیرند. شیر علاوه بر کلسیم که مسئول تراکم استخوانی است، حاوی ویتامین ها و موادمعدنی مفید دیگری نیز می باشد.

ماست

یکی از بهترین منابع پروبیوتیک­ ماست است. این محصول پودینگ مانند محیط کشت پروبیوتیکی را در خود دارد؛ ولی همه ماست­ها از نظر محتوای پروبیوتیک یکسان نیستند. ماست­ هایی که بر روی بسته آن­ها عبارت «محیط کشت زنده و فعال» درج شده گزینه ی مناسبی است.

کلم ترش

کلم تخمیر شده که به نام کلم ترش شناخته شده است، طبق گزارش دانشگاه پزشکی کالیفرنیای جنوبی منبع پروبیوتیک است. در فرایند تخمیر کلم، محیط کشت­ به کلم اضافه و فعال می­ شود. اگر طعم ماست یا شیرهای کشت شده را نمی پسندید از کلم ترش استفاده کنید.

محصولات تخمیری

اگر می ­توانید بدون مشکلات گوارشی محصولات تخمیری را مصرف کنید، توصیه می شود که اندکی غذای تخمیر شده در رژیم خود بگنجانید. برخی از غذاهای تخمیر شده عبارتند از: ماهی تخمیر شده، میسو و تمپه که از تخمیر سویا به دست می­آیند.

 

 

کلسیم، پتاسیم و سایر موادمعدنی

کلسیم در حفظ استحکام استخوان ها موثر بوده و در کمک به جلوگیری از پوکی استخوان موثر است. براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، افزایش دریافت کلسیم همچنین می تواند به کاهش فشارخون کمک کند، همچنین ارتباطی بین مصرف کلسیم و پیشگیری از سرطان پروستات وجود دارد. یک فنجان از شیر دو درصد حاوی ۲۸۶ میلی گرم کلسیم است که ۲۹ درصد از ارزش روزانه توصیه شده را برای بدن فراهم می کند. مصرف یک فنجان شیر حاوی ۳۶۶ میلی گرم پتاسیم یا ۱۰ درصد ارزش روزانه است. پتاسیم یک ماده معدنی مفید برای کمک به تنظیم فشارخون و عملکرد قلب می باشد، همچنین به جذب کلسیم کمک می کند. منیزیم نیز دیگر ماده معدنی مورد نیاز در جذب درست کلسیم است. یک فنجان شیر ۲۶.۸ میلی گرم منیزیم دارد که ۷ درصد از ارزش روزانه این ماده معدنی را برای بدن فراهم می کند. از دیگر موادمعدنی موجود در شیر می توان به فسفر، سدیم، آهن، مس، روی، فلورید و سلنیوم اشاره کرد.