x تبلیغات
Tooshe

چگونه مثل حرفه‌ای‌ها برنج بخریم؟

 چگونه مثل حرفه‌ای‌ها برنج بخریم؟

این روزها تشخیص برنج خوب سخت است! به دلیل وجود برنج پلاستیکی، قبل از کیفیت برنج، کشف اصالت آن مهم‌تر است. وقتی برای خرید به فروشگاه‌ اینترنتی یا حقیقی سری می‌زنید با گروهی از نشان‌ها و برندهای متنوع تجاری مواجه می‌شوید. آن موقع است که از خودتان می‌پرسید کدام برنج را بخرم؟

 

شاید اولین قدم برای انتخاب، تجربه‌ای است که از خرید قبلی داشته‌اید و الان دنبال برنجی هستید که خوب قد بکشد، دون باشد و به هم نچسبد و البته عطر و بویی هم به راه بیندازد که نگو و نپرس! نکته دیگر محاسبه دخل و خرج ماه یا سال است که در خرید و نه تشخیص برنج خوب و باکیفیت بسیار مؤثر است!

 

برنج ایرانی یا خارجی؟

روشن و مبرهن است که برنج ایرانی باکیفیت و ممتاز است اما قیمت برنج خارجی به مراتب ارزان‌تر است و به همین دلیل بعضی‌ها برنج هندی و پاکستانی می‌خرند که حتی نوع کم‌کیفیت آن خوب قد می‌کشد و دون می‌شود و هر کدبانوی تازه‌کاری هم از عهده پخت آن بر می‌آید!

 

اما بیشتر این نوع برنج‌های هندی و پاکستانی که در بازار موجود است، از نوع برنج خوب و مرغوب نیست و طعم و مزه خوبی ندارد و البته گاهی هم گفته می‌شود در مزارع آلوده کشت شده‌اند و… . اگر برنج غذای روزانه و پایه خانواده نباشد ماکارونی بهتر از بعضی از این برنج‌های خارجی است!

پسته شور زعفرانی گلستان

 پسته شور زعفرانی گلستان

پسته پای ثابت آجیل ایرانی است که بدون آن آجیل حتما چیزی کم دارد. پسته‌ی «گلستان» با بسته‌بندی زیبا و مناسب هدیه‌دادن، به‌راحتی در دسترس شماست. پسته‌ی شور «گلستان» منبعی سرشار از آهن و پتاسیم است. معمولا پسته را به افرادی که از کم‌خونی شکایت دارند، پیشنهاد می‌کنند. پسته هم به صورت تازه و هم به صورت خشک‌شده قابل‌استفاده است و گاهی آن را با آب و نمک طعم‌دار می‌کنند. پسته‌ی ایران انواع مختلفی دارد که فندقی، کله‌قوچی، اکبری و احمدآقایی اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. شهرستان رفسنجان و استان کرمان مراکز تولید پسته در ایران هستند و این عضو بی‌رقیب آجیل ایرانی را در اختیار مردم قرار می‌دهند. آجیل و خشکبار همواره جزو محبوب‌ترین خوراکی‌ها بوده‌اند که در جشن‌ها و اعیاد پرمصرف‌اند. این خوراکی‌ها سرشار از مواد مفید برای بدن هستند؛ حتی روغن آن‌ها هم برای پوست و مو مفید است. آجیل در اعیاد و مناسبت‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما غیر از این می‌تواند میان‌وعده‌ای کامل برای بچه‌ها در مدرسه یا برای بزرگ‌ترها هنگام کار باشد. با «بسته‌ی کیلویی پسته‌ی گلستان» پسته‌های باکیفیت و بهداشتی خواهید داشت که تا مدت‌ها تمام نمی‌شود و برای پذیرایی از جمعیتی زیاد مناسب است

مصرف پسته برای پوست مفید است چون سرشار از ویتامین E است، زیرا ویتامین E پوست را از آسیب اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. پسته یکی از مغزهایی است که بیشترین مقدار فیبر را در خود دارد و می‌تواند علاوه بر بهبود هضم غذا به کاهش میزان کلسترول و قند خون کمک کند.

پسته خام به عنوان یک منبع آهن برای جلوگیری از کم‌خونی مفید است خوردن پسته نیروی جنسی و ذهن را تقویت می‌کند.

 

گونه برنج

 گونه برنج

گیاه برنج گونه ای یک ساله می باشد که علفی شکل بوده و ساقه اش مثل گندم حالت بند بند و تو خالیمی باشد که 8 تا 12

 

گره در طول ساقه اش دارد، ارتفاع این گیاه تا 1.5 متر نیز می رسد. برنج های کشت شدهدر ایران از گونه O. Sativa

 

می باشد که برای رشدنیاز به آب فراوان دارد. در ایران کشت برنج به روش نشائی و مستقیم انجام می شود. کشت نشائی

 

یا احداث خزانه، در اکثر کشورشیوه مرسوم کشت گیاه برنج می باشد و کشت مستقیم معمولا در استان خوزستان و

 

جنوب کشور صورت می گیرد.

 

 

 

فاکتورهایی جهت سنجش کیفیت برنج خوب

توانایی تبدیل شالی به برنج سفید بدون شکستگی بالا، با عنوان کیفیت تبدیل، معیاری جهت سنجش کیفیت برنج خوب

 

می باشد. به این صورت که بالاتر بودن درصد برنج خوب، سالم و کامل نسبت به برنج های شکسته بیانگر کیفیت تبدیل

 

بالای این نوع برنج می باشد. برنج خوب و سالم برنجی است که طولش بیشتر از 75 درصد اندازه طول دانه کامل باشد.

 

اندازه دانه از فاکتورهای دیگر جهت تشخیص برنج خوب و با کیفیت به شمار می آید. البته این ملاک در جوامع مختلف

 

متغیر بوده و تا حدی متاثر از سلیقه و ذائقه می باشد، در برخی مناطق برنج های دانه گرد و کوتاه مورد پسند می باشند

 

و در مناطقی دیگر برنج های دانه متوسط و بلند. ولی عموما برنج های دانه بلند و قلمی طرفداران بیشتری داشته و

 

تقاضا برای این نوع برنج بیشتر است.

 

 

 

تشخیص ظاهر برنج

سومین فاکتور تشخیص برنج خوب، ظاهر دانه های برنج است. به طورکلی دانه هایی که قسمت گچی آن ها

 

که تراکم نشاسته کمتری نسبت به بخش شفاف دارد، کم تر باشد بیشتر بازارپسند می باشند.عامل بعدی کیفیت

 

پخت می باشد که به وسیله اندازه گیری ترکیبی که منشا آن نشاسته است، تعیین می گردد. به عنوان آخرین فاکتور

 

برای تعیین برنج خوب ارزش تغذیه ای آن می باشد. دانه های برنج در مقایسه با سایر مواد غذایی غنی از کربوهیدرات،

 

ارزش غذایی بیشتری دارد. شایان ذکر است ترکیب دانه های برنج با توجه به گونه و محل کشت آن، متغییر می باشد.

 

 

 

نکاتی برای خرید برنج خوب و مرغوب

با توجه به اینکه برنج برای ما ایرانی ها جزء غذاهای اصلی و پرطرفدار محسوب می گردد همواره این سوال

 

در ذهن بوده است که هنگام خرید برنج ممتاز به چه مواردی می بایست توجه نمود. دقت نمایید برنج خوب

 

دارای دانه های سفت و خشک بوده پس هرچه دانه ها خشک تر باشد، بهتر است. برنجی که زمان بیشتری

 

از برداشتش گذشته است، به عبارتی برنج کهنه، کیفیت مناسب تری دارد. رنگ برنج خوب عموما بلوری مات

 

و به رنگ عاج می باشد. برنج خوب بوی کهنگی نمی دهد و کپک زده نمی باشد. هر چه دانه های برنج  هم قد

 

و یک دست تر باشند، نشان دهنده کیفیت خوب برنج می باشد. هنگام خرید برنج می توانید آن را امتحان کنید،

 

به این صورت که هرچه دانه های برنج سفت تر بوده و سخت تر زیر دندان شکسته شوند، نشان می دهد

 

برنج خوب و مرغوبی می باشد. برای امتحان کردن عطر و بوی برنج خوب، می توانید با دمیدن بخار دهان و ها کردن

 

به اندکی برنج در دستتان، از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید. برای حفظ کیفیت برنج خوب توجه داشته باشید

 

در محیطی به دور از رطوبت نگهداری شود، همچنین می توانید از کمی سیر و نمک نیز برای ماندگاری

 

بهتر آن استفاده نمایید.

استویا چیست؟

 استویا چیست؟

بیایید قبل از خرید استویا بدانیم استویا چیست؟ گیاه استویا بومی آمریکای جنوبی است که به دلیلی شیرین کنندگی فوق العاده خود، در دنیا بسیار مشهور و شناخته شده است.

 

استویا دیابت را درمان نمی کند، اما قند خون بیماران را به خوبی پایین آورده و کنترل می کند.

 

نکته جالب در مورد خرید استویا چیست؟ آن است که علاوه بر آنکه بیش از سیصد برابر شیرین تر از چغندر قند است، اما شیرینی آن هیچگونه ضرری برای بیماران دیابتی ندارد.چونکه قند خون را بالا نمی برد.

 

به همین دلیل خرید استویا به عنوان شیرین کننده چای غذاها و نوشیدنی های افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند شناخته می شود.

 

با گیاه استویا آشنا شویم

نام علمی گیاه استویا Stevia rebaudiana و از خانواده گیاهی Asteraceae است. برگ های استویا دارای مواد شیرین به نام های استویوزید و ربودیوزید A هستند که علاوه بر شیرین کنندگی فوق العاده، قند خون را به هیچ عنوان تحت تأثیر قرار نمی دهد.

 

استویا علاوه بر استفاده به عنوان شیرین کننده برای بیماران دیابتی، به دلیل خاصیت تنظیم فشار خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طی تحقیقاتی که انجام شده است، خرید استویا برای بیمارانی که فشار خون بالا دارند نمی تواند به عنوان یک داروی کاهش فشار خون باشد. اما برای بیمارانی که در آستانه فشار خون  هستند، می تواند خاصیت تنظیم کنندگی فشار داشته باشد.

 

نحوه مصرف استویا

برای مصرف برگ استویا به عنوان شیرین کننده، کافی است یک برگ از آن را خرد کرده و در یک فنجان چای خود بریزید. پس از چند دقیقه چای را که آماده نوشیدن است میل نمایید.

 

برای استفاده از استویا در کیک ها، شیرینی ها، شکلات و سایر خوردنی ها و نوشیدنی هایی که نیاز به شیرین شدن دارند، ابتدا آنرا پودر کرده و سپس پودر آن را در شیرینی ها مصرف کنید.

 

با توجه به اینکه شیرینی استویا زیادتر از شکر است، باید به جای هر یک قاشق غذاخوری شکر، نصف قاشق چایخوری استویا را در پخت کیک و شیرینی خود بکار ببرید. همچنین برای مصرف همراه با چای، به جای هر 2 حبه قند که همراه با یک فنجان چای صرف می کنید، یک برگ استویا کافی به نظر می رسد.

 

یک نکته مهم دیگر درباره استویا آن است که قند ندارد و عدم تاثیر منفی بر سلامت دندان هاست.ضمنا برگهای استویا دارای ماده ای است که مشابه فلوراید عمل کرده و منجر به استحکام بیشتر دندان ها می شود.

به لیمو چیست؟

 به لیمو چیست؟

به لیمو در آمریکای جنوبی به‌وفور استفاده می‌شود اما در سایر نقاط دنیا نیز به‌خاطر خواص دارویی لیمو فراوانش در قالب اسانس کاربرد دارد. به لیمو بوته‌ای چندساله است که عطر لیمو را داراست و با لمس برگ آن این بو تشدید می‌شود.

 

بوته‌ی به لیمو، می‌تواند ارتفاعی ۲ تا ۳ متری داشته باشد و گل‌های ریز بنفش و سفید دارد. ابتدا از به لیمو فقط برای مصارف غذایی مختلف استفاده می‌شد. مثلا آن را برای رفع بوی ماهی و مرغ در طبخ غذا به‌کار می‌بردند یا در نوشیدنی‌ها، مربا، انواع سس و سالاد استفاده می‌کردند.

 

اما مصرف به لیمو به‌عنوان گیاهی با خواص دارویی قدمت چندانی ندارد و به‌تازگی مورد توجه واقع شده است. روغن به لیمو حاوی مواد سازنده‌ی آنتی اکسیدان مانند: گرانول، نرول، ورباسکوزید، و سیترال است. برگ خشک‌شده‌ی به‌ لیمو قابلیت دم‌کردن نیز دارد و به‌عنوان یکی از دمنوش های گیاهی با خواص مفید درمانی برای بخش‌های مختلف بدن و فرایند سوخت‌وساز استفاده می‌شود.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

برای تهیه بهنوش به لیمو، یک قاشق غذاخوری برگ این گیاه را با دو لیوان آب جوش مخلوط کنید و سپس بگذارید تا با حرارت غیر مستقیم به مدت پنج دقیقه دم بکشد . بعد از آن مقداری عسل طبیعی و یا نبات به آن بیفزایید و میل کنید.

 

نگهداری دمنوش به لیمو

برگ اسانس بی لیمو را باید دور از نور ، درجای خنک و سربسته نگهداری کرد.

 

طبیعت دمنوش به لیمو

طبیعت این گیاه بر اساس طب سنتی ایران، گرم وخشک است.

منبع جغرافیایی دمنوش به لیمو

درشمال کشور در هوای آزاد به خوبی رشد می‌کند و در نقاط سردسیر در گلخانه نگهداری می‌شود.

خواص زیتون و مزایای آن برای سلامتی

 خواص زیتون و مزایای آن برای سلامتی

زیتون (Olive) میوه‌ای است سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن. از جمله فواید و خواص زیتون می‌توان به مقابله با پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان، کاهش التهاب، جلوگیری از حساسیت، درمان کم خونی، محافظ پوست و مو (به دلیل وجود آنتی اکسیدان درون زیتون) و ... اشاره کرد.

 زیتون - زیتون پرورده - زیتون سیاه - زیتون سبز - زیتون شور- زیتون پرورده شمال - خواص زیتون - olive - زیتون در طب سنتی - مضرات زیتون

زیتون انواع مختلفی دارد که عبارتند از زیتون پرورده، زیتون سیاه، زیتون تلخ، زیتون سبز، زیتون شور، زیتون پرورده شمال، کنسرو زیتون و ...

طریقه مصرف زیتون

زیتون بیشتر در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. واژه‌ی زیتون نیز از همان زبان مشتق شده و در ادبیات و تاریخ امپراطوری مدیترانه‌ای‌ها ظاهر شده است. روغن زیتون نیز توانسته است توجه بیشتر افراد را به خود جلب کند زیرا برای آشپزی بسیار مفید است و دارای مواد مغذی بسیاری است اما اهمیت آن نباید باعث شود که از مزایای بی‌شمار زیتون غافل شویم.

زیتون - زیتون پرورده - زیتون سیاه - زیتون سبز - زیتون شور- زیتون پرورده شمال - خواص زیتون - olive - زیتون در طب سنتی - مضرات زیتون

 انواع گونه زیتون در جهان

گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد. شما می‌توانید زیتون را به انواع سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و موثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای آن قائل‌اند.

 

تاریخچه درخت بادام

 تاریخچه درخت بادام

بادام با نام علمی Prunes Dulcie نوعی میوه است، که درخت آن بومی نواحی خاورمیانه و جنوب آسیا می‌باشد. در اصل بادام جزو مغزهای حقیقی به حساب نمی‌آید، بلکه از انواع شفت هاست که دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت است که دانه (مغز) در درون آن قرار می‌گیرد. ارتفاع درخت بادام ۴ تا ۱۰ متر است و قطر آن نیز می‌تواند به بیش از ۳۰ سانتیمتر برسد. بزرگترین کشورهای تولید کننده بادام در دنیا ایالات متحده آمریکا و اسپانیا هستند. ایران با تولید ۶٪ در رتبه پنجم تولیدکنندگان این میوه قرار دارد. ۴۹٪ دانه بادام را روغن تشکیل می‌دهد که ۶۲٪ آن اولئیک اسید غیر اشباع، ۲۴٪ لینولئیک اسید غیراسباع، و ۶٪ آن پالمیتیک اسید اشباع است. مقدار انرژی موجود در هر ۱۰۰ گرم مغز بادام، ۵۷۶ کیلوکالری است. کاشتن درخت بادام در باغچه خانه راحت است. می‌توانید آن را در فصل زمستان بکارید تا بهار جوانه بزند. مراقب باشد که گیاه‌تان باید نور خورشید ببیند و در فصل تابستان هفته‌ای یک بار آبیاری شود بهترین نوع این محصول در شهرستان تسوج از آذزبایجان شرقی یافت می‌شود.

 

واژه بادام ریشه و بنیاد فارسی داشته و از فارسی به زبانهای ترکی، عربی، هندی و اردو راه یافته است. منطقه تولید عمده بادام، کالیفرنیا در آمریکا است، بین فوریه و مارس، شکوفه‌هایی که شباهت زیادی به شکوفه گیلاس دارند، شکوفا می‌شوند. نوع آب و هوا در این زمان، میزان تولید بادام در آن سال را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. از وضعیت گل اطلاعات بسیار مهمی در مورد برداشت محصولات ارگانیک در آن سال به دست می‌آید.مغز بادام تلخ به مقدار کم حاوی سیانور دو پتاس و اسید سیاندریک است که اگر فردی به مقدار زیاد آن را مصرف کند، مسموم می‌شود. مصرف پنج تا ده عدد مغز بادام تلخ در کودکان می‌تواند مسمومیت شدید به همراه داشته باشد، در بزرگسالان این تعداد به ۵۰ عدد می‌رسد.

مقابله با فشار خون بالا

مصرف روزانه‌ ی بادام فشار خون بالا را تنظیم می‌کند. می‌ پرسید چرا؟ به خاطر این که بادام سرشار از پتاسیم است که نمک بیش از حد خون را از بین می‌برد. البته برای این کار باید دور بادام‌های شور را خط بکشید. در غیر این صورت و با مصرف بادام شور نتیجه‌ی عکسی عایدتان خواهد شد. توصیه می‌کنیم روزانه ۱ مشت بادام تازه یا خشک مصرف کنید.

 

استفاده از ادویه یا چاشنی

 استفاده از ادویه یا چاشنی برای قرمه سبزی میتواند طعمی فوق العاده به آن ببخشد .

برای اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

چاشنی ها میتونه اینا باشه :

 

بعضی ها موقع تفت دادن سبزی رب آلوچه یا رب انار به سبزی اضافه میکنن و تفت میدن.

بعضی ها وسط های پخت رب گوجه رو تفت میدن و میریزن تو خورشت. من به شخصه دوست ندارم. چون رنگ قورمه سبزی باسد سیاه باش!!

لیمو عمانی رو در هر صورت حذف نکنید! لیمو رو بریزین، چاشنی دیگه هم بریزین! بعضی ها از قبل لیمو رو تو آب خیس میدن تا به اصطلاح تلخیش گرفته بشه. من نیازی ندیدم.

بعضی ها گرد لیمو میریزن. اینم میشه.

واشک ترش اگه دارین میتونین تیکه کنین بریزین تو خورشت پخته بشه و خورشت رو ترش کنه!

تمر هندی هم میشه برای ترش کردن ش استفاده کرد.

آبغوره و آب نارنج هم عالی میشه. من که خیلی دوست دارم.

 

یه موقع همه رو با هم نریزین تو قورمه سبزی ؟ !!

 

خلاصه اینا رو گفتم بدونین قورمه سبزی باید ترش باشه! حالا با هر چی که دم دستتونه!

 

روشی برای جا انداختن قورمه سبزی

 

_ اولا از کلک هایی مثل انداختن یخ تو خورشت یا ریختن آرد اجتناب کنید. قورمه سبزی باید خودش جا بیفته! رمزش هم پخت طولانی با شعله کم هست! همون قل قل خوردنهای کوچیک!

 

_ ظرفهای سفالی و سنگی که زیرش شعله پخش کن داره مناسبه واسه اینکار.

 

قورمه سبزی اصلااا نباید کم نمک باشه! در ضمن فلفل سیاه حتما بریزین. یه ادویه حیاتی تو قورمه سبزی یه. تند و خوشمزه ش میکنه.

 

فوت و فن یک قورمه سبزی توپ

 

  1. مهمترین مسئله ، ترکیب سبزی و آماده سازی شه :

 

_ اگه اسفناج اصلا نریزن، خورشت زیاد لعابدار نمیشه و آب و دون جدا میشه. اگه زیاد بریزن، طعم قورمه سبزی جالب نمیشه و همینطور موقع سرخ کردن، چون اسفناج آب میندازه، نمیزاره سبزیاتون خوب سرخ بشه و له شون میکنه. اسفناج اگه زیاد باشه خورشتتون سبز روشن میشه. در صورتیکه ماها غالبا رنگ تیره رو می پسندیم.

 

_ پیازچه حتما بریزین. خوشمزه میکنه. گشنیز هم در همین حد گفتم خوبه.

 

_ شنبلیله اگه کم باشه، قورمه سبزی اون طعم نستالژیکش رو نخواهد داشت و اگه زیاد باشه قورمه سبزی تلخ میشه.

 

_سبزی باید خوووب تفت بخوره. قشنگ سرخ بشه. بیش از حد سیاهش نکنید که تلخ میشه.

 

_اگه سبزی درشت باشه، خوب جانمی افته. خوب ریزش کنید.

 

  1. روغن مصرفی باید روغن جامد باشه! خصوصا برای سرخ کردن سبزی...میدونید که فریز کردن روغن مایع اصلا خوب نیست. درسته روغن جامد ضررهایی هم داره. ولی خب خوشمزه میکنه دیگه!

 

  1. گوشت مصرفی باید گوشت گوسفندی باشه. استفاده از چند تیکه دنده یا قلم و دنبه علاوه بر گوشت خورشتی، مزه ی خیلی خوبی به خورشت مون میده.

 

4.لوبیا :خب همه ی ما دیدیم که انواااع لوبیا ها استفاده میشه. ولی به نظر شخصی من چیتی خیلی خوشمزه تر میشه. لوبیا قرمز ولی خب خوشگل تر و نستالژیکه!

 

_ قورمه سبزی که همراه برنج کشیده شد باید ترش باشه...قورمه سبزی ای که ترش نباشه قورمه سبزی نیست!

 

موادغذایی برای کمک به افزایش متابولیسم و کاهش وزن

 موادغذایی برای کمک به افزایش متابولیسم و کاهش وزن

متابولیسم به فرآیندی اشاره دارد که غذای دریافتی برای انجام عملکردهای ضروری به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می شود. افزایش میزان سوخت و ساز می تواند با کمک به سوزاندن کالری بیشتر در جهت کاهش وزن مفید باشد. اگرچه تمرینات ورزشی یکی از روش های موثر برای افزایش متابولیسم است، اما برخی از موادغذایی نیز می توانند به سوزاندن چربی و کاهش وزن کمک کنند.

 

پروتئین

براساس مجله دانشکده تغذیه در امریکا، موادغذایی با میزان پروتئین بالا اثر گرمازایی بیشتری نسبت به موادغذایی غنی از کربوهیدرات دارند. اثر گرمازایی به انرژی مورد نیاز برای هضم، جذب و دفع موادمغذی اشاره دارد. اثر گرمازایی پروتئین از انرژی یا غذای مصرفی ۲۰ تا ۳۵ درصد است، درحالیکه اثر گرمازایی کربوهیدرات بین ۵ تا ۱۵ درصد است. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهایی با میزان پروتئین بالا نسبت به غذاهای کم پروتئین ممکن است باعث افزایش حس سیری شود. بنابراین کاهش کالری دریافتی و درنتیجه کاهش وزن را به همراه دارد. از موادغذایی سرشار از پروتئین می توان به گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون و فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر اشاره کرد. همچنین گیاهخواران می توانند از توفو، تمپه، دانه ها و مغزهای آجیل استفاده کنند.

 

چای سبز

چای سبز اغلب به افزایش دهنده ی متابولیسم اشاره دارد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله امریکایی تغذیه بالینی، ترکیب چای سبز- کافئین ممکن است باعث ترموژنزیس واکسیداسیون چربی در مدت زمانی کوتاه شود. افزایش اکسیداسیون چربی منجر به اکسیژن رسانی بیشتر به ماهیچه ها برای فعالیت جسمی و در نهابت چربی سوزی می شود. همچنین مخلوط چای سبز- کافئین حاوی مقدار زیادی از کاتچین های چای از جمله EGCG می باشد که آنزیم های کاهش دهنده ی نوراپینفرین را مهار می کنند. این فرآیند باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی و مغزی می شود، در نتیجه با افزایش سطح فعالیت جسمی تاثیر بالقوه ای بر چربی سوزی دارد.

 

کپسایسین

کپسایسین یک ماده شیمیایی در بسیاری از فلفل های تند است. این ماده باعث افزایش مصرف انرژی و سطوح چربی سوزی می شود. براساس مطالعه انجام شده بر روی موش ها، مصرف فلفل چیلی (فلفل قرمز تند) با افزایش متابولیسم چربی و لیپید، باعث کاهش سطوح چربی می شود. از مواد غذایی حاوی کپسایسین می توان به فلفل هالاپینو، فلفل هابانرو و فلفل کاین اشاره کرد

 

میوه ها و سبزیجات حاوی اسیدفولیک

 میوه ها و سبزیجات حاوی اسیدفولیک

اسیدفولیک یک مکمل ساخته دست بشر است، درحالیکه فولات به طور طبیعی در برخی از موادغذایی یافت می شود. فولات بخشی از ویتامین B کمپلکس بوده و دریافت آن برای بانوان باردار مهم است. فولات می تواند از نقایص لوله عصبی در زمان تولد جلوگیری کند. بیشتر افراد روزانه به ۴۰۰ میکروگرم فولات نیاز دارند، درحالیکه میزان مورد نیاز بانوان باردار ۶۰۰ میکروگرم است. بیشتر میوه ها و سبزیجات به دریافت این ویتامین در بدن کمک می کنند.

 

مرکبات

براساس پایگاه داده تغذیه وزارت کشاورزی امریکا، پرتغال ۳۱.۵ میکروگرم فولات در هر یک فنجان دارد. همچنین طبق اداره مکمل های غذایی ایالات متحده، یک عدد پرتقال کوچک ۸ درصد از ارزش روزانه را برای بدن فراهم می کند. گریپ فروت نیز در هر یک فنجان حاوی۲۱ میکروگرم فولات است.

 

سایر میوه ها

براساس پایگاه داده ملی تغذیه امریکا، یک عدد موز بزرگ ۳۷ میکروگرم فولات دارد. هلو نیز حاوی فولات بوده، به طوریکه هر یک عدد میوه بزرگ حاوی ۷ میکروگرم است.

 

نخودها و لوبیاها

نخود از بهترین منابع فولات به حساب می آیند. براساس گزارش پایگاه داده ملی تغذیه، مصرف یک فنجان نخودها ۹۴ میکروگرم فولات برای بدن فراهم می کنند. براساس دانشگاه ایالتی اوهایو، نصف فنجان عدس حاوی ۱۸۰ میکروگرم فولات بوده که ارزش روزانه آن برابر با ۴۵ درصد است.

 

سبزیجات سالاد

به جای کاهوی پیچ از کاهوی رومانی استفاده کنید. هر دو حاوی فولات می باشند، اما براساس پایگاه داده ملی تغذیه، کاهوی رومانی در هر یک فنجان ۶۴ میکروگرم فولات دارد. همچنین مصرف نصف فنجان خیار با پوست حاوی ۴ میکروگرم فولات است.

 

سایر سبزیجات

اسفناج، مارچوبه و بروکلی منبعی عالی از فولات می باشند. براساس اداره مکمل های غذایی ایالات متحده، یک فنجان اسفناج ۶۰ میکروگرم فولات را برای بدن فراهم می کند که تامین کننده ۱۵ درصد از ارزش روزانه این ویتامین برای بدن می باشد. همچنین ۴ مارچوبه پخته نیز حاوی ۸۵ میکروگرم فولات بوده که معادل ۲۰ درصد ارزش روزانه است. ۲ عدد کلم بروکلی خام نیز ۴۵ میکروگرم فولات دارد که ۱۰ درصد از ارزش روزانه این ویتامین را برای بدن فراهم می کند.

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد